مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

گردآیه ای از مقالات معماری

مهراز

وقتی فضا توسط عناصر شکل دهنده فرم شروع میکند به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن؛ معماری بوجود می آید

FOK Ching

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

بازدید از رواق ایرانیان

چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۲ ب.ظ

خیابان ولیعصر

بالاتر از خیابان بزرگمهر

نرسیده به میدان ولیعصر

جنب فرهنگسرای هنر

معمار:مهندس میرحسین موسوی


 

رواق ایرانیان مکانیست برای استراحت.

فضایی که مرز عمومی یا خصوصی بودن آن خیلی واضح نیست.

با یک اختلاف ارتفاع ساده از خیابان جدا میشود و حریمش مشخص میگردد.

سرپوشیدگی فضا نیز در بدو ورود این حریم را مؤکد میکند.

به یقین الهامی است از معماری سنتی ایرانی.

با یزدی بندیهای دو بعدی! یزدی بندیهایی که در هر سه ضلع این رواق به چشم میخورد.

میتوان این مکان را نوعی حیاط مرکزی دانست. حیاط مرکزی در کنار خیابان ولیعصر.

فضای بازی که به ورودی و درهای فرهنگسرا ختم میشود. علاوه بر ورودی و خروجیهای منتهی به آن, حوضی که در وسط رواق قرار دارد نیز آنرا به حیاط مرکزی شبیه میکند.

چیزی که فضا را تلطیف میکند, جوشش بی صدای حوض است (البته اگر خوش شانس باشید و درهنگام مراجعه شما، فواره باز باشد!).

فضاهای سرپوشیده دورتادور رواق و سایه ی آرام و متین این فضا در ضدیت با آفتاب و خشونت گرما بیشتر به چشم می آید.

ستونهای نسبتا بزرگ و سرستونهای سنگی تزئین شده با سیاق سنتی نیز در دورتادور فضا کشیده شده و حس امنیت و خاطر جمعی از استحکام بنا را میرساند.

اگر بخواهیم سخت گیرانه ایرادی به این مجموعه باشکوه وارد کنیم شاید بتوان گفت که اختلاف ارتفاع ناگهانی آن از سطح پیاده رو قدری آزار دهنده است. شاید میشد این اختلاف ارتفاع را مانند فضای داخلی رواق با چند پله تلطیف کرد.

هرچند بعید است که معمار خوش نام این مجموعه به این مسئله کم توجه بوده باشد. بنابراین گمان میرود که این مسئله حاصل مشکلاتی مانند مشکلات اجرایی باشد.

در میان این رنگهای آجری و سفید و آبی, پشت حوض به شکل غافلگیرانه ای یک قاب فلزی سبز رنگ به چشم میخورد!

قابی که هیچ کاربری ای ندارد.

بنابر پیگیریهای مصرانه ی دوستم محمد مهدی کاوه, متوجه شدیم که این قاب دقیقا همان فرم قاب چهارچوب منزلیست که آیت الله خمینی در فرانسه مقیم آن بود که البته در این رواق با ابعاد کوچکتر ساخته شده. یعنی نمادی از محل عبور رهبر انقلاب اسلامی. جاییکه همواره از آن رد میشده.

با دقتی بیشتر میتوان ظرافت بکار رفته را بیشتر درک کرد:

قاب فلزی سبز رنگ رو به حوض است.

یعنی محل جوشش رواق

نقطه عطف رواق

میتوان اینگونه تعبیر کرد که به عقیده معمار, رهبر انقلاب با ورودش به ایران, به محل جوشش و روشنی آمده و معمار سعی کرده این حس را با قرار دادن جهت قاب چهارچوب به سوی آب (مظهر پاک) و حوض (مظهر جوشش) القا کند.

شاید بتوان آن قاب را، راز زیبا و تعلیق گونه ی این رواق دانست.


در ادامه عکسهای مرتبط و توضیحات ذیل عکسها ارائه خواهند شد.



قاب سبز رنگ به فرم چهارچوب خانه آیت الله خمینی رو به مرکز جوشش و مظهر پاکی



سرستون سنگی



یزدی بندیهای دورتادور رواق



نمایی از رواق از داخل پیاده رو



تصویری از نمای شرقی داخلی


 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۰۹
فردین طهماسبی

نظرات  (۵)

۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۴:۳۶ صائب کفایتی
خیلی خوب بود، ممنون
استاد حسینی تو کاشان گفت که قرار بود تو شهر تهران تعداد زیادی از این فضا ها بسازند که به دلایلی!!! جلوگیری شد!
پاسخ:
aman az in dalayel!!
۱۱ مرداد ۹۲ ، ۰۲:۱۵ مونا وزیرپور
ضمن تشکر از گزارش خوبتون.ولی شاید بشه  وجود این قاب رو به گونه ای دیگر هم توجیه کرد.ضمن اینکه ایشون سید هستن.به نظرم تا از خود معمار نپرسیم نمیتونیم علتشو صرفا این بدونیم.البته این نظر شخصی منه.بازم ممنون
پاسخ:
tashakore faravan az hozoor va ezhare nazaretun
be nazare bande asasan kare honari yeki az vojuhe arzeshish, hamin moama goone boodane
yani fek mikonam lotfesh b ine k mokhatab ba dide honarie khodesh b manaye chand layeie asar dast peyda kone. albate hagh bashomast. ghatan dalayele dg ham baraye tojihe in asar peyda mishan
vali jesaratan baid midunam dalili b in estehkam peyda beshe(k albate zahmate kashfesh ba kave boode!)

bazam az hozuretun mamnunam
maro az nazarate arzeshmandetun bahremand koninn
۱۱ مرداد ۹۲ ، ۰۵:۰۵ محمدمهدی کاوه جبلی
خیلی خوب بود.ممنون.
به نظرم اگر این فضاهای نیمه باز تو شهر بیشتر باشه تهران خیلی دوست داشتنی تر میشه.

پاسخ:

:))

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۰۰:۰۲ بهاره امانلو
در کل خوبه؛
این طور که من می بینم از نظر کاربری به جز پله جایی برای نشستن نذاشتن. به نظرتون دلیلش این بوده که نباید تو این فضا نشست؟
پاسخ:
be nazaram mahdoodiate faza amele aslie in eghdame memar boode
agar sandali mizashtan tamarkoz nesbat be karbandihaye divar kam mishod benazaram
۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۰۵ بهاره امانلو
اگه نشه از این فضا استفاده کرد پس به چه دردی می خوره؟
زیبایی نمی تونه دلیل کافی برای ساخت یه اثر معماری باشه، باید کاربری ای هم وجود داشته باشه.
پاسخ:
in faza delneshinie khasi dare
benazaram estefadeye monasebi az in fazaye khalie beyne sakhtemuna shode
eleman be kar rafte dar vasat ro ham mishe az karbordash dunest
benazaram!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی